با ۷ نکته کلیدی در برقراری ارتباطات موثر موسوم به C7 آشنا شوید

۷ نکته در برقراری ارتباطات موثر کلامی یا نوشتاری وجود دارد که در اینجا به توضیح آنها می پردازیم:

کامل بودن (Completeness)

یک ارتباط باید کامل باشد. به این معنی که باید تمام حقایق مورد نیاز مخاطب را منتقل کند. فرستنده پیام باید ذهن گیرنده را در نظر بگیرد و متناسب با آن پیام را منتقل کند. یک ارتباط کامل دارای ویژگی های زیر است:

  • ارتباطات كامل باعث توسعه و تقويت شهرت يك سازمان مي شود.
  • ارتباط کامل موجب صرفه جویی در هزینه می شود. زیرا هیچ اطلاعات مهمی از دست نمی رود و در صورت کامل بودن ارتباط، هیچ هزینه اضافی در انتقال پیام ایجاد نمی شود.
  • یک ارتباط کامل همیشه در هر کجا که لازم باشد، اطلاعات تکمیلی می دهد. در واقع هیچ گاه سوالی را در ذهن گیرنده باقی نمی گذارد.
  • ارتباطات كامل به تصميم گيري بهتر توسط مخاطبان / خوانندگان / گيرنده هاي پيام كمك مي كند، زيرا آنها می توانند، همه اطلاعات مورد نظر و مهم را بدست بیاورند.
  • ارتباط کامل مخاطب را ترغیب می کند.

اختصار(Conciseness)

اختصار در کلام در نقطه مقابل لفاظی و زیاده گویی قرار دارد. یعنی اینکه در ارتباط بتوانید با استفاده از حداقل کلمات به بهترین نحو ممکن پیام خود را به مخاطب انتقال دهید. مختصر بودن یک ضرورت برای ارتباط موثر است و دارای ویژگی های زیر است:

  • اختصار باعث صرفه جویی در وقت و هزینه می شود.
  • بر روی پیام اصلی تأکید و آن را برجسته می کند. زیرا از استفاده بیش از حد کلمات جلوگیری می کند.
  • ارتباطات مختصر، پیام کوتاه و اساسی با کلمات محدود را برای مخاطب فراهم می کند.
  • پیام مختصر برای مخاطب جذاب تر و قابل درک تر است.
  • پیام مختصر بطور طبیعی تکراری نیست.

Image result for Seven C’s of Effective Communication

ملاحظه (Consideration)

ملاحظه به معنای “پا گذاشتن در کفش دیگران” است. ارتباطات مؤثر باید مخاطب را مورد توجه قرار دهد. به عنوان مثال، دیدگاه مخاطب، پیش زمینه، ذهنیت، سطح تحصیلات و مواردی از این دست را باید در نظر بگیرد. سعی کنید مخاطبین خود، الزامات، احساسات و همچنین مشکلات آنها را پیش بینی کنید. اطمینان حاصل کنید که احترام مخاطب حفظ می شود و به احساسات آنها ضرری نمی رسد. کلمات خود را در پیام تغییر دهید، تا آنها متناسب با نیاز مخاطب و در راستای تکمیل پیام شما باشد. ویژگی های ملاحظات در ارتباطات به شرح زیر است:

  • بر رویکرد خود تاکید کنید.
  • با مخاطب همدردی کنید و علاقه خود را به مخاطب نشان دهید. این امر واکنش مثبت مخاطب را به همراه خواهد داشت.
  • مثبت اندیشی را به مخاطب منتقل کنید. بر “آنچه ممکن است” تاکید کنید و نه “غیر ممکن ها”.
  • بر روی کلماتی که بار معنایی مثبت دارند، همچون شادی، سلامت، تعهد، کمک، تشکر و غیره، تاکید کنید.

شفافیت(Clarity)

شفافیت در ارتباطات، به معنای ارائه‌ مفهوم اصلی پیام به مخاطب است. این روش، راهی برای بررسی درک صحیح شنونده از پیام و حل هرگونه زمینه ‌ی سردرگمی یا سوءتفاهم می‌باشد. شفافیت در ارتباطات شامل موارد زیر است:

  • شفافیت درک مطالب را برای مخاطب آسان می کند.
  • شفافیت در بیان افکار و ایده ها بر اهمیت و ماهیت پیام صحه می گذارد.
  • شفافیت کمک می کند تا پیام به روشنی و با استفاده از کلمات دقیق و مناسب به سمع و نظر مخاطب برسد.

احترام (Courtesy)

یک پیام علاوه بر اینکه باید مقصود فرستنده را به خوبی بیان کند، در عین حال باید حفظ احترام مخاطب و گیرنده را نیز در نظر داشته باشد. فرستنده ی پیام باید صمیمی، متواضع و مودب،  اندیشمند و مشتاق باشد. حال ویژگی های یک پیام محترمانه را با هم مرور می کنیم:

  • احترام، یعنی علاوه بر انتقال دیدگاه، احساس گیرنده را نیز در انتقال پیام در نظر بگیریم.
  • پیام محترمانه، تاثیر مثبت بیشتری بر روی مخاطب دارد.
  • باعث می شود تا از عباراتی استفاده کنیم که احترام به گیرنده پیام را نشان می دهد.
  • یک پیام محترمانه به هیچ وجه مغرضانه نیست.

صحت (Correctness)

صحت نشان می دهد که به لحاظ زبانی و آماری هیچ خطایی در ارتباطات وجود ندارد. صحت در ارتباطات شامل موارد زیر است:

  • پیام صحیح، دقیق، درست و به موقع است.
  • اگر ارتباط صحیح باشد، سطح اطمینان مخاطب بالا می رود.
  • پیام صحیح تأثیر بیشتری بر مخاطبان / خوانندگان دارد.
  • صحت باعث می شود تا ارقام و فاکتورهای مهم را با دقت بیشتری بررسی نماییم.
  • این کار باعث استفاده از زبان مناسب و صحیح در انتقال پیام می شود.

دسامبر 4, 2019

۰ پاسخ به "با 7 نکته کلیدی در برقراری ارتباطات موثر موسوم به C7 آشنا شوید"

ارسال یک پیام

کلیه حقوق این سایت متعلق به گروه نرم افزاری بامداد می باشد. آدرس: تهران، سهروردی شمالی، بالاتر از بهشتی پلاک 541 تلفن: 88522294-88522416