مدل سازی مالی چیست و چه کاربردی در برنامه ریزی مالی شرکت ها دارد؟

Image result for financial modeling

برنامه ریزی سنگ بنایی است که در آن امپراتوری های تجاری ساخته شده اند. مشاغلی که در دراز مدت زنده مانده و رونق می گیرند، اغلب مشاغلی هستند که با پشت‌ کار پیگیر محیط بیرونی خود بوده و به برنامه ریزی خود ادامه داده اند.
هر یک از افراد حقوق ‌بگیر هر ماه نحوه ی پرداخت صورتحساب های خود را برنامه ‌ریزی می‌ کنند. هر فرد خانه ‌دار در نظر دارد تا محصولات مختلف مورد نیاز برای مصرف خانگی را به شیوه ‌ای مقرون ‌به‌ صرفه تهیه کند. این برنامه‌ ریزی خانگی اغلب با کمک محاسبات سر انگشتی به راحتی انجام می شود.
برنامه ریزی های انجام شده توسط مشاغل بزرگ نیز از بسیاری جهات مشابه است. تنها تفاوت این است که تعداد متغیرهایی که بر مشاغل بزرگ تأثیر می گذارند بسیار بیشتر است. به عنوان مثال، مشاغل بزرگ باید تأثیر تغییرات قیمت در بازارهای مختلف، تغییرات احتمالی در سیاستهای مالیاتی، افزایش یا کاهش تقاضای مصرف کننده و مواردی ازاین دست را در نظر بگیرند. بنابراین، محاسبات سرانگشتی که برای نیازهای خانگی کافی است، برای این شرکت ها کافی نیست.
درعوض، این شرکت ها به یک مدل ریاضی پیچیده نیاز دارند که در آن می توان همزمان تأثیر چندین متغیر را در نظر گرفت. به عبارت ساده تر، یک مدل مالی چیزی نیست جز شکل پیشرفته تری از محاسبه که به شرکتها در برنامه ریزی و گرفتن تصمیم های مالی مناسب کمک می کند. این تصمیمات سپس آنها را قادر می سازد حاشیه سود خود، سهم بازار یا سایر اهداف تجاری از پیش تعیین شده را افزایش دهند.
ویژگی اصلی مدل سازی مالی این است که آینده نگر است. صورتهای مالی مانند ترازنامه و صورتهای درآمدی اگر برای یک تاریخ آینده و بر اساس فرضیات اساسی در نظر گرفته شوند، مدلهای مالی محسوب می شوند.

تعریف مدل سازی مالی

همانطور که در بالا ذکر شد، مدل سازی جهانی به محاسبات پیچیده ریاضی اشاره دارد. بنابراین، مدل های مالی به ایجاد نمایش انتزاعی صورت‌های مالی یک شرکت اشاره می کند. ایده ایجاد این مدل ها این است که تصمیم گیرندگان می توانند تصمیمات خود را شبیه سازی کرده و درنهایت تأثیر آن را بر امور مالی شرکت ببینند.
یک مدل مالی به یک شرکت اجازه می دهد تا در شرایط مختلف، درآمد و هزینه های خود را شبیه سازی کند. به همین دلیل است که شرکتها هنگام گرفتن تصمیمات بزرگ مانند راه اندازی خط تولید جدید، ورود به بازارهای نو و یا دستیابی به یک رقیب تجاری، از مدلهای مالی به طور گسترده استفاده می کنند.

رویکرد های مدل سازی مالی

دو رویکرد رایج در مدل سازی مالی مورد استفاده قرار می گیرد. هر دو مزایا و معایب خاص خود را دارند. بسته به بودجه و پیشرفت فنی شرکت در حین انجام فرآیند، رویکرد دقیق انتخاب می شود. دو رویکرد در مقاله زیر به تفصیل توضیح داده شده است:

 

Related image
رویکرد کل به جزء:

رویکرد کل به جزء به یک رویکرد بیرونی برای مدل سازی مالی می پردازد. این بدان معناست که این رویکرد با در نظر گرفتن کل بازار شروع می شود. سپس مدل ساز مالی، کار خود را با ایجاد یک حدس دقیق علمی در مورد چگونگی شکل گیری بازار کلان در آینده ی نزدیک شروع می کند. به عنوان مثال درصد رشد، موانع ورود و مواردی از این دست، نقطه شروع مدل مالی تلقی می شود.
هنگامی که اندازه و ویژگی های بازار مشخص شد، شرکت سعی می کند موقعیت خود را در میدان رقابت تعیین کند. سرانجام، رقم فروش، درآمدها و هزینه ها و براساس این محاسبات حاصل می شود. نقاط قوت و کاستی های این شرکت با توجه به بازار کلان مشاهده می شود.
از آنجا که این رویکرد در الگوسازی مالی توجه زیادی به متغیرهای خارجی می کند، اعداد حاصل از این مدل اغلب بسیار دقیق هستند. همچنین، این مدل برای تعیین بودجه شرکتها بسیار خوب عمل می کند. دلیل این امر به این است که برای اجرای این مدل، حجم داده های فروش مورد نیاز نیست. همچنین، این رویکرد بنگاهها را وادار می کند تا روند کلی بازار را مشاهده کنند. این به آنها کمک می کند تا با در نظر گرفتن محیط پیرامونی، پتانسیل سودآوری بلند مدت شرکت را بهتر ارزیابی کنند.

رویکرد جزء به کل:

روش جزء به کل ، دقیقاً مخالف روش کل به جزء است. این رویکرد با تحلیل متغیرهای درونی مانند محصول یا خدمات آغاز می‌شود. براساس این متغیرهای درونی، برنامه ‌ریزی عملیاتی انجام می‌شود که امکان تعیین بودجه و ظرفیت تولید را فراهم می‌کند. تحلیل جزء به کل برای شرکت‌ هایی کار می ‌کند، که در بازاری پایدار فعالیت می‌کنند و در آن شرایط خارجی به ندرت در مدت زمان کوتاه دستخوش تغییر می شوند.
رویکرد جزء به کل یک پیش بینی را به صورت خط به خط ارائه می دهد. در نتیجه، کسب و کارها قادر به تصمیم‌ گیری درباره ترکیب محصول و هم تراز کردن منابع خود در داخل هستند. همچنین، داده ها در این رویکرد، توسط کارمندانی که درک بهتری از فرآیند دارند جمع آوری می شود. از این رو، اگر اختلاف و یا فرضیات اشتباهی در فرآیند برنامه ریزی وجود داشته باشد، مشاهده شده و بلافاصله اصلاح می شود.

با این حال ، بسیاری از شرکت ها نمی توانند رویکرد جزء به کل را تحمل کنند، زیرا این بدان معنی است که باید اطلاعات داده های فروش جمع آوری و تجزیه و تحلیل شود. این همان چیزی است که این رویکرد را به یک گزاره گران قیمت برای شرکت ها تبدیل می کند.
از این رو عادلانه خواهد بود كه بگوییم، الگوسازی مالی به طیف وسیعی از كارها و روشها اشاره دارد كه بسته به توانائی و موقعیت مالی آنها توسط شركتها برای برنامه ریزی استفاده می شود. همچنین منصفانه است بگوییم که الگوسازی مالی سنگ بنای تصمیم گیری سخت کوشانه است و از این رو، امروزه توسط بنگاه های اقتصادی بسیار مورد استفاده قرار می گیرد.

سپتامبر 24, 2019

۰ پاسخ به "مدل سازی مالی چیست و چه کاربردی در برنامه ریزی مالی شرکت ها دارد؟"

ارسال یک پیام

کلیه حقوق این سایت متعلق به گروه نرم افزاری بامداد می باشد. آدرس: تهران، سهروردی شمالی، بالاتر از بهشتی پلاک 541 تلفن: 88522294-88522416